Vissen is het ultieme medicijn

Vissen het ultieme medicijn

Vissen is een buitenactiviteit die veel voordelen voor de gezondheid biedt. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, vereist deze vrijetijdsbesteding een goede lichamelijke conditie, vermindert het stress en stimuleert het sociale interactie. Of het nu tijdens de vakantie, een weekend of een geïmproviseerd dagje uit is, de voordelen ervan zijn bewezen, dus laten we ervan genieten!

Vissen, een ideale activiteit om stress te verlichten

Vissen is een activiteit die veel concentratie en finesse vereist. Net als meditatie kun je aan stress ontsnappen en even je dagelijkse zorgen en andere interne conflicten vergeten. Omdat het ontspanning bevorderd kan het je ook helpen een depressie te bestrijden. Het is wetenschappelijk bewezen dat het stresshormoon(cortisol) wordt verlaagt, met een merkbaar effect tot 21 dagen lang! Allemaal reden om komende dagen lekker naar de waterkant te gaan.

Vissen is iedere dag weer ontdekken

Het aas waar je gisteren mee ving, kan vandaag weer vangstloos zijn. Dit leidt ertoe dat je van aas, vishengel of zelfs visstek verandert. Op het eerste gezicht zijn dit eenvoudige moeilijkheden, maar ze helpen je cognitieve functie te stimuleren, je analytische geest te ontwikkelen, je probleemoplossend vermogen te verbeteren en stress verminderen.

Naar buiten gaan is goed voor je

Een ander groot voordeel van vissen is dat je ook van de zonlicht kunt genieten. Te weinig naar buiten gaan kan één van de oorzaken van stress zijn. Het wordt aanbevolen dagelijks enkele minuten naar buiten te gaan en zonlicht je te laten voorzien in de vitamine D behoefte, die het menselijk lichaam niet kan aanmaken. Vitamine D is essentieel voor de opname van calcium. Het versterkt ook je immuunsysteem, dat effectiever is in het bestrijden van verschillende soorten ziekten. Een eenvoudige aanblik van een groene landschap stelt je in staat de spanningen van het dagelijks leven te ontvluchten en te ontspannen.

Vissen is gezond

Vissen wordt ten onrechte beschouwd als een eenvoudige en eenzame activiteit. Voordat je de ideale visstek bereikt en kunt gaan vissen, moet je meestal een stuk lopen met de visspullen. Dit is al een behoorlijk lichamelijke oefening voor je lichaam. Daarna, bij de waterkant bij het werpen en binnenhalen van je lijn en het drillen van je vangst zijn je schouders, romp, armen en benen betrokken. Met andere woorden, je werkt bijna je hele lichaam. 

Tegelijkertijd verbetert het je fysieke kracht en evenwicht, evenals je coördinatie en vaardigheid. Een ander voordeel van vissen is de mogelijkheid om vers kwaliteitsvoedsel te eten. Bij het diner eet je de consumptie vis die je net hebt gevangen. Ze zijn rijk aan omega 3, wat goed is voor je hart, gezichtsvermogen, enz. Meer goede redenen om zonder mate te vissen! En goede tijden om te delen. 

Ervaar je lichamelijke klachten van stress, ga dan niet alleen naar de waterkant maar neem dan contact op met de huisarts of andere specialist, die zijn gespecialiseerd in stress behandelen en eventuele bijbehorende lichamelijke klachten.

Let op: vangsten in openbare wateren ten alle tijden terugzetten. Sportvisbrigade is voorstander van catch & release, dit betekent dat alle gevangen vis wordt teruggezet in het viswater. Forelkwekerijen en put-and-take vijvers kunnen een uitzondering vormen.

Deel je passie met andere vissers!

Baars | Brasem | Forel | Karper | Meerval | Snoekbaars | Snoek | Steur | Voorn | Zeelt

vissen is goed voor de mentale gezondheid en gaat stress tegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *